Saknar ej pojkvän tillräckligt i milin
21.07.2021
Hej! Min pojkvän är militären just nu å har varit där 2 veckor å kommer hem om 1,5 veckor. Han har alltså varit borta 3,5 veckor då han kommer hem. Vi har aldrig varit så länge från varandra å vi träffas många gånger i veckan annars. Grejen e att ja int saknar han såååå myki (min kompis gråter tex sig till sömns fö hon saknar sin pojkvän så myki)?! Jag sir no framemot att han kommer hem men tycker det är konstit att jag int saknar han då jag annars tycker att ja verkar beroende av honom då han är hemma. Jag började jobba samma dag han for så vet int om det beror på de, att jag har mycket annat och tänka på?
Har jag tappat känslorna eller vad är det frågan om? Tkr det e lite skrämmande att ja int saknar han så mycket som jag sku borda? Å han verkar int sakna mig heller så myki Elä han skriver int de så ofta… Milin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2021
Hej.
Det hur mycket man saknar någon är inte nödvändigtvis ett tecken på hur viktig personen är för en eller hur mycket man tycker om någon. Det har nästan blivit till någon sorts tävling vem som gråter mest då deras killar är i milin, som om det skulle betyda att förhållandet är mer "på riktigt" om man gråter sig till sömns.
Ta det helt lugnt. Jag vet ju inte vad som finns i ditt hjärta, om det att du inte är helt sönder av saknad betyder att du håller på att tappa dina känslor - det kan hända. Men det kan också hända att ni båda två är ganska trygga och vet var ni har varandra, och att du VET att perioden han är i milin inte kommer att vara för evigt och att då han kommer hem så får ni fortsätta ert förhållande. Du skriver också att du började jobba samma dag som han for in - så det är ju inte speciellt konstigt att du har haft annat att tänka på än honom. I mina öron låter det som en bra sak att du inte är alldeles sönder av saknad utan du kan fungera under tiden då han är borta - för det är ett betydligt friskare tecken med tanke på din framtid och ditt eget välmående. Det att han inte skriver att han saknar dig betyder ju inte heller att han inte skulle göra det, alla människor har ju olika sätt att uttrycka sina känslor.
Slappna av och se hur det känns då han kommer hem. Det är möjligt att det kommer att kännas "värre" då han åker nästa gång, men det är också möjligt att det inte gör det. Försök hur som helst att inte fokusera så mycket på det utan ta det som det kommer istället.
MEN, slösa inte tid på en person som inte uppskattar dig. Om en person inte förstår ditt värde så behöver du inte ge fler chanser. Förstå ditt eget värde <3
Kram,
Tessi