Sälja kläder online?
10.10.2021
Hej! Jag började på universitet nu i höst, och jag har funderat på att sälja kläder via t.ex. depop för att tjäna lite fickpengar. Är det okej att sälja begagnade kläder och kläder man gjort själv via nätet, eller måste man betala skatt eller registrera ett företag för att göra det? Som jag har förstått får man sälja begagnade kläder utan skatt, så länge man inte tjänar över 5000€ i året, vilket jag inte kommer göra, men gäller det också om man säljer kläder från loppis, eller sådana kläder man gjort om? Tacksam för svar! fattig studerande

Ungdomsinformatör Kix svarar
02.11.2021
Hejsan!
Ursäkta att ditt svar dröjt. Vår expert på finanser kunde inte svara angående detta för att han behöver mera detaljer för att säga, dessa saker kan vara rätt hårfina, och han ville rådgöra dig att ta kontakt med Vasek eller Startia för att helt säkert få alla detaljer rätt :) Han sa också att eftersom du är en studerande är du inte berättigad inte arbetslöshetsstöd och kan väl då inte heller få startpeng såsom han har förstått det, men startpeng är väl oavsett främst nåt man söker om ifall man ska göra det som en business mera på heltid.
Jag har också förstått det som så att du får tjäna 5000€ skattefritt, och du behöver inte momsregistrera dig förrän omsättningen kommer över 15000€. MEN, hur mycket du får tjäna skattefritt har också att göra med om det du gör räknas som en hobbyverksamhet eller inte. Om det handlar om regelbunden, målmedveten försäljning så behöver du deklarera och skatta på det oavsett hur mycket du får in. När en hobby börjar räknas som näringsverksamhet kan vara aningen flummigt, och det är därför både jag och den andra experten jag talade med rådgör dig att ta kontakt med Vasek eller Startia (eller annan dylik service) för säkerhets skull, där du kan diskutera dina idéer i större detalj. De är väldigt trevliga och tillmötesgående där, jag var själv dit när jag startade upp mitt företag :)
Men, för att testa om dina produkter alls säljer så kan du ju prova sätta ut några av dem till försäljning. Är det bara några så behöver det inte skattas, men om du märker att de går åt och du vill göra det regelbundet så är det nog bäst att kolla upp det först med någon sakkunnig. Lättare att göra allt rätt från början än att sen märka att man måste börja korrigera nåt :)
Jag rekommenderar att du läser det HÄR Decibel-svaret också, det är inte helt om samma sak men jag tror det kan hjälpa dig få mera klarhet.
Mvh, Kix