Sjuk hela tiden?
08.12.2019
Hej!
Jag är sjuk typ hela tiden typ bara med 1/2 veckors mellanrum....
Min skola är ganska gammal och det är också möglit där, kan det ha nått att göra med det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2019
Hej.
Ibland känns det som att man har en himla otur med sin hälsa, och blir förkyld gång på gång. Ofta handlar det då om att man aldrig hinner bli riktigt återställd emellan förkylningarna, och eftersom immunförsvaret är nedsatt så drabbas man lättare av infektioner.
Det du behöver göra då är ta ordentligt hand om dig själv. Se till att vila och äta tillräckligt. Din kropp behöver verkligen sin energi just nu, och det att du gång på gång blir sjuk är ett tecken på att du måste skippa sånt som träning tills du mår bättre - eftersom din kropp inte orkar med det just nu.
Ät näringsrik mat, gärna extra vitaminer, drick varma drycker och vila. Om du t.ex. har haft hosta en längre tid eller den är återkommande så kan det finnas anledning att kolla upp med en läkare stt det faktiskt är bara en "vanlig" hosta.
Visst påverkar inomhusluften ens immunförsvar, men eftersom jag inte känner till vilken skola då går i så vet jag inte hur läget är i just din skola. Du kan t.ex. ta upp den saken med din skolhälsovårdare, som antagligen vet huruvida det är fler som reagerar på inomhusluften där.
Kram
Tessi