Snus
27.10.2018
Hej jag har haft problem med svalg nu i flera år och nästa vecka ska jag på slemhinneprov och grejjen är den att jag snusat och jag undrar om det kmr synas att ja snusar + jag har också en elciggarett jag använder ibland kmr det synas? SNUSKUNGEN

Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.10.2018
Hej SNUSKUNGEN!
Nja, njä, jag tror inte att det kommer att synas att du snusar och rökt eltobak. Speciellt snusandet syns nog först när man hållit på med det dagligen en längre tid, och då menar jag mera år än månader. Däremot kan du ju nog lukta snus ur munnen, även om du inte snusat alldeles nyligen, eftersom nikotinet och andra ämnen i snuset liksom ger en speciell andedräkt. Så kanske du kunde hålla upp någon dag innan, gärna längre? Både rökare och snusare har överlag sämre immunförsvar än de som inte använder nikotinprodukter, så har du problem med svalget lönar det sig absolut att sluta fresta på det med snus och elcigaretter.
Kram, Liselott