Snusning
19.11.2019
Hej!
Jag har snusat ca 11 dosor av snus, ganska stark 22 mg sedan sommaren typ Juli.
Jag är rädd att mitt tandkött åker upp och att jag eventuellt kommer kunna röra i mitt öga typ.
Hur länge tar det innan mitt tandkött är förstört, är det redan förstört nu efter 11 dosor? Har jag förstört mitt liv nu, har hört att tandköttet reparerar sig inte då niktotinet har dragit ihop kärlen.
--

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.11.2019
Hej.
Det är inte så lätt för mig att svara på hur länge det tar innan tandköttet blir förstört, för det beror nog på fler faktorer än hur många dosor man snusat.
Du har rätt i att tandkött som förstörs ofta inte repareras helt och hållet, och givetvis vet jag inte hur det ser ut i din mun just nu eller vilken skada som snusningen har orsakats, men jag är ganska säker på att om du slutar snusa nu, och håller en god tandhygien så kommer ditt tandkött att återhämta sig. Men det är alltså förutsatt att du slutar snusa nu - det finns knappast någon exakt gräns för "hur länge man kan snusa utan att få men för livet", men varje prilla du inte tar är en vinst för din hälsa.
Fatta ett gott beslut och sluta nu, innan du blir mer beroende än du redan är.
Kram
Tessi