Sömn
18.11.2019
Hej! Jag försöker sova 8,5 timmar per natt men jag är ändå otroligt trött när jag vaknar och under dagen!
Jag är en sån person som kan somna och börja drömma redan under 5 minuter (jag har testat detta genom att jag blev ofrivilligt väckt av min telefon då jag glömt lägga den på ljudlöst en gång, jag mindes vad jag drömt och jag hade endast sovit i 5 min)
Kan detta påverka min sömn? Jag minns alltid mina drömmar då jag vaknar så jag har antagligen drömt precis före väckarklockan börjar tjuta.
Är ofta mitt inne i en dröm då jag vaknar och om jag drömt något nervkittlande kan jag vara helt slut och utpumpad då jag vaknar. Trött
Malin Kni1p

Psykiatrisk sjukskötare Malin svarar
21.11.2019
Hej!
Det låter bra att du prioriterar sömnen och försöker sova 8,5 timmar per natt.
För det första så tror jag inte att det faktum att du börjar drömma ganska tidigt i sömncykeln behöver påverka sömnen negativt. Varje sömncykel har fyra olika sömnstadier och vi KAN drömma i alla stadier trots att vi drömmer mest i det sista stadiet som kalla REM-sömn ( Rapid Eye Movements). REM-drömmarna är de lite märkliga, symboliska drömmarna medan drömmarna i de övriga stadierna är mera alldagliga och kan påminna t.ex. om våra tankar. Varje sömncykel varar i ca. 90 minuter och REM-sömnen avslutar varje sömncykel. REM-stadierna är kortare på förnatten och blir längre mot morgonnatten så det är då vi drömmer mest.
Att man känner sig trött trots att man sovit en normallång natt kan ha många olika orsaker. T.ex. vid utmattningssyndrom är detta väldigt vanligt. En annan orsak kan vara sömnapne`, d.v.s. att man har andningsupppehåll i sömnen. Det är dock inte så vanligt bland unga människor, men om man har mycket övervikt kan det drabba även unga.  Sköldkörtelsjukdomar ( oftast underfunktion av sköldkörteln, vilket innebär att det utsöndras för lite Thyroxin) kan också förorsaka trötthet trots att man sover normallånga nätter. Det finns även många andra somatiska sjukdomar som kan ge trötthet så om du inte besökt läkare för detta så skulle det säkert vara bra att göra det om inte besvären lindras.
Hälsningar från Malin