Sömnen
26.06.2015
Det här kanske inte direkt är ett problem men jag kan inte somna utan ljud ljus eller någon annan i närheten. När jag ska somna har jag alltid max 2 lampor tända vill gärna ha tv på som ljud och det är svårt att sova när alla i min familj har gått och lagt sig för jag har mitt rum i andra sidan av huset. Jag har testat sova helt släkt utan Tv på men då tar det typ 2 timmar att somna,, är det dåligt att somna med ljus och ljud? Lisa

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
30.06.2015
Hejsan! Oj nu kom vi in på ett stort men viktigt område: sömn. Det pågår massor med forskning om sömn och ljus och ljud och nutidens olika skärmar som vi gärna använder oss av innan sömnen och i sovrummet.
En del människor har hela livet lite knepigt med sömnen. Oftast lär man sig knepen hur man somnar in bäst med tidens gång, med försök och misstag och vart efter man åldras. För en del funkar det att läsa lite, andra vill lyssna på musik och någon kan ha en ramsa som man rabblar för sig själv, typ räkna får...
Viktigt i din ålder är att försöka somna och vakna ungefär samma tid alla dagar. Att sova som en rutin. Samt att inte sova på dagen.
Jag tycker inte det låter riktigt sunt att somna till tv:n eller att ha på lampor. Känner du dej otrygg av någon anledning? I så fall borde du kanske ta itu med de händelserna och känslorna först.
Jag länkar dej vidare till 2 svenska nyare sidor om sömn som är skrivna för barn/ungdomar. Vänligen läs här. Och här. Det fanns många frågor ställda till sömnforskaren som var informativa.
Hoppas du fick lite hjälp. Sköt om dej!
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare