Sticker
21.10.2016
Några gånger, när jag sitter me benen i kors eller har armen på ett konstigt sätt har det hänt att det börjar sticka. Men sen går det bort. Jag vet inte var det är o jag har haft den sen många år tillbaka. Jag har inte behövt söka vård eftersom det går över av sej själv. Sen så har det stuckit i fötterna sedan några månader tillbaka. Det händer alltid innan nag ska gå o sova, det går över av sej själv o jag har inga besvär. Vad kan de va? Erik

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2016
Hej.
Det är helt vanligt att det börjar sticka och krypa i fötterna om man har suttit med benen i kors ett tag så att blodcirkulationen till fötterna störs. Då man sedan stiger upp eller ändrar ställning så att cirkulationen kommer igång pånytt så börjar det ofta sticka. Helt normalt alltså.
Det att det sticker i dina fötter då du skall gå och lägga dig kan bero på flera olika saker. Det kan bero på blodcirkulationen, eller på stt någon nerv sitter lite i kläm. Men det kan också bero på brist på B-vitamin eller vara en följd av störningar i blodsockerhalter/insulinproduktionen. Så jag tycker att du skall ta det säkra flre det osäkra och gå och tala med din skolhälsovårdare. Hen kan kolla upp ditt blodsocker och fastesocker, och eventuellt lägga en remiss till blodprov så att ni får kolla upp dina värden. Om ni anser det nödvändigt så kan hen också hänvisa dig vidare till en läkare som kan undersöka dig.
Antagligen är krypningarna helt normala, men det lönar sig ändå att kolla upp saken.
Kram
Tessi