Svälter mig? 2
20.10.2017
Jag vet nog allt det där. Att man skall tvinga sig att äta. Det är ju det enda jag gjort i mitt liv. Tvinga mig att äta. För att orka med träning, skola, sommarjobb osv. Men nudå jag inte tränar, jobbar och knappt går i skolan har jag inget jag behöver orka för.
Det är som en enorm prestation att jag faktiskt lagade mat 5ggr pär dag under en hel månad då jag jobbade. Men inte försvann det där mekaniska. Det har aldrig gjort det. Det har alltid varit mekaniskt. Förr då jag kommit hem med hunger men inte haft något att orka för efter skolan har jag skitit i att äta. Det är få maträtter jag skulle laga för att jag VILL och inte för att jag måste äta. Det känns som att ingen förstår det där. Det är som att... strunta i läxor. Man vet att man måste göra matteläxan fast man ogillar matte, så det blir mekaniskt och jobbigt och man börjar aldrig gilla matte fastän man gör läxan varje dag. Sen orkar man inte längre med något som drar ner på ens livskvalité så man struntar i läxan. Därför vill jag inte tala med någon, för ingen har någonsin förstått mig. De har bara stirrat sig blinda på siffror, på kunskap om proteiner och inte förstått att jag inte VILL för jag "får inget utav det".
Det jag ätit under de senaste veckorna; mellanmålskex, frukt, flingor, gröt, bröd utan pålägg (ibland pålägg) och babymat (frukt babymat för att vara specifik)är sånt jag VILL äta. Det är enkelt att göra och frukt är gott. Hela mitt liv varit så, att jag prioriterat frukter framför riktig mat.
Inte vill jag leva ett helt liv där jag måste göra något jobbigt och tidskrävande fem gånger pär dag som jag inte ens tycker om. Speciellt inte om jag inte har något att orka för den dagen.
Mitt liv är som en berg-o-dalbana. Jag kan ha perioder där jag äter just fem gånger pär dag. Men sen kommer den där perioden då jag knappt äter något. Och det känns bättre. Varit så hela mitt liv, men det har inte följt något speciellt mönster.
Inte får jag som nån njutning av mat. Det är jobbigt att laga mat, jobbigt att diska och sedan sitta och äta mekaniskt. Det känns som bättre att skruva av en kork, äta frukt puré och sedan slänga iväg förpackningen Smått hungrig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.10.2017
Hej igen Smått hungrig!
I hear you, men nu skulle jag vilja prata med den där förnuftiga och mogna rösten du också har i ditt huvud. Den där som nog vet bättre, den som ändå till slut tvingar dig att göra matteläxan, fastän det tar emot. Den har nämligen också hand om bland annat din självbevarelsedrift och ditt samvete, så den rösten skulle du behöva ge mera taltur i ditt huvud nu. Du VET vad du behöver göra! Försök att se på ditt eget beteende utifrån, som om en kompis skulle berätta det här för dig som du skrev till oss nu. Vilka råd skulle du ge henne, vilka lösningar skulle du föreslå, vilka fällor skulle du råda henne att undvika, vilka tips och knep tycker du att hon kunde prova? Hur skulle du vilja att hon tänkte och handlade? Kom ihåg att du ju faktiskt ändå älskar den här kompisen och vill hennes allra allra bästa <3
Vem som helst av oss kan tycka att det är omständigt, tidskrävande och jobbigt att laga mat åt sig flera gånger om dagen. Det är en pärs många av oss kämpar med under olika tider i livet, tex när det är stressigt på jobbet, sen när man har småbarn (som ska ha annan mat, klottar och kinkar tills ens egen mat kallnat osv) eller bor ensam. Det här är alltså helt oberoende av vilka tankar man har om ätande överlag. Det är helt enkelt inte så himla kul alla gånger, trots alla vackra instagrambilder som tutar ut vilken underbar njutning det är att äta. Vardagsätandet är inte kul i alla fall. MEN, de flesta av oss hittar våra egna lösningar - som oftast går ut på att hitta de där enkla sakerna att äta. Just som babymat på burk, men flera varor som fungerar lika enkelt.
Så gå till butiken och se dig runt. Vad skulle vara enkelt, förutom barnmat? Det finns ju en massa andra sorters fruktpuréer i andra typer av förpackningar, soppor och varma koppar, färdigmåltider både i kyldisken och frysdisken, nudlar, färdiga smörgåsar, en massa olika mellanmålskex, nötter i alla möjliga olika kombon, snabbgröt i portionspåse som det bara är att blanda varmvatten i eller slänga i micron, yoghurtar och filer och risifrutti och en uppsjö av andra i mjölkproduktshyllan, shake:ar och smoothies, drickbar yoghurt och mellanmålsdrycker.... Se vad många alternativ jag kom på nu redan! So what om det blir lite dyrare än att göra från scratch, so what om det inte är det renaste eller ekologiskaste (är det ens ett ord?) och so what om du håller dig till några favoriter ett tag framöver. Huvudsaken är att du ska äta regelbundet, men med minsta möjliga motstånd. Det kanske tar några försök innan du hittar det som smakar någorlunda gott, men försk att inte begränsa dig nu till babymaten. Ditt matsmältningssystem behöver lite "tuggmotstånd" i form av fibrer och tänderna gillar inte bara sura saker som frukter, men skippa resten av restriktionerna, som typ om det är närproducerat eller inte eller om det är E-ämnen i eller inte. Sedan när du har rutin på ätandet, så att de 5 måltiderna går utan större ansträngning, då kan du kanske börja tänka på sådant, men nu är huvudsaken att du äter.
Ett annat tips, som funkar för en del även om vissa proffs säkert protesterar, är att distrahera dig själv medan du äter. Scrolla på telefonen, se en TV-serie, lös korsord eller sudoku, prata med någon du delar hushåll med. Kanske finns det något kul du gillar att pyssla med, som du kan bestämma att du gör bara medan du äter?
Och läs Iras råd igen i din förra fråga. Upprepa för dig själv, för det tar ibland ett tag att övertyga sig själv om förnuftiga saker, verkligen börjar tro på dem. Följ hennes råd!
Stor kram <3, Liselott