Svamp
24.04.2021
Hej!
För tillfället har jag en svampinfektion i naveln som jag tar hand om och smörjer men nu börjar jag ana att jag kanske fått svamp i underlivet. Kan det vara möjligt att det har smittats via mina fingrar även om jag försöker tvätta mina händer väldigt noggrannt efter att jag rört naveln? Och går det att använda vanlig matolja i underlivet för att bli av med svampen? Läste att det hjälper.
Tacksam för svar! Förvirrad:p

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2021
Hej,
Vissa människor har större benägenhet att få svamp, och det beror antagligen på flera olika saker, men svamp i underlivet brukar bero på att den naturliga bakteriefloran som skall finnas där av någon anledning störs. Ibland kan det handla om att man t.ex. tvättat sig för mycket, att man ätit antibiotika eller att man använt åtsittande kläder av syntetmaterial så att temperaturen och luftfuktigheten i underlivet blivit fel. Jag inser att det får det att låta som att vad som helst kan leda till svampinfektion - men lite så är det kanske också - i kombination med att olika människor har olika immunförsvar.
Om du nu misstänker att du har svamp i underlivet (symtomen är klåda, sveda, irritation och vitaktiga gryniga flytningar) så skall du gå till apoteket och köpa en salva som heter Canesten som du kan behandla med. Läs anvisningarna som följer med i paketet. Jag tror INTE att matolja i underlivet kommer att lösa problemet. Om problemen skulle fortsätta så kan du tala med din hälsovårdare eller ringa till preventivrådgivningen.
Kram,
Tessi