svåra sömnproblem
21.01.2015
Tjenare!!
Jag funderar på en sak. Om jag berättar kort bara lite om mig själv. Jag är en glad och mycket Mycket AMBITIÖS person. Jag tränar jätte mycket och äter nog för lite om man ser på näringsrekommendationerna. Dessutom lider jag av ångest och svåra sömnsvårigheter jag kan helt seriöst ligga vaken till halv 5 på morgon natten och endå är jag pigg på morgonen eller de e väl för att jag är inställd på träningar, skolan och dagens program. Men jag får aldrig tillräckligt med sömn och jag är mycket skeptisk mot läkemedel. Men jag funderar på att testa melatonin kan ni berätta om det?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.01.2015
Hej! Du verkar stressad. Har du någon gång funderat på varför du är såå ambitiös? Jag skulle varmt rekommendera dej att läsa in dej lite på Kognitiv Beteendeterapi (KBT). På biblioteket finns det många böcker att välja på men rikta in dej på KBT och stress/kontrollbehov/sömn. Finns många att välja på! :)
Melatonin är ett kosttillskott som finns naturligt i vår kropp som ett hormon. För något år sedan började det säljas receptfritt på apotek i Finland. Du kan prova om det har effekt på dina svårigheter att få tag i sömnen. För tillfälligt bruk kan man ta 1-6 mg ungefär 30-60 minuter innan man ska somna och för långvarigt bruk rekommenderas 2 mg att ta 1-2 timmar innan man går och sova. Eftersom du är ung och långvariga studier av det här ämnet saknas rekommenderar jag dej att ta 2 mg (2 tabletter) på kvällen. Det har i undersökningar konstaterats att melatonin hjälper väl ifall man har svårt med insomningen.
Givetvis finns det mycket du kan göra själv utan att ta till piller. Sänk ditt kontrollbehov och din stress med hjälp av KBT-tänk. Sträva till och försök hålla en jämn livsrytm och dygnsrytm. Träna inte sent på kvällen och begränsa skärm-tiden på kvällen. Viktigt är att ha en jämn dygnsrytm över veckan, sena kvällar och sena morgnar på helgerna rubbar kroppens sömnschema. Det finns också avlappningsmusik som man kan lyssna på innan läggdags. Du kan också prova öronproppar och en ögonmask. Ljud och ljus kan störa förvånande mycket en person som är lite på alerten med sina stresshormoner!
Lycka till med att tagga ner!          Hälsningar,  Annika    barnmorska - hälsovårdare