Svårt att äta
19.07.2021
Hej ja behöver hjälp. Har ganska dåliga matvanor från förr, betyder ja äter lite å ganska sällan beroende på dag. Igår va ja på resturang med familjen å blev helt Jätte illamående efteråt å de ha hänt i flera månader att då ja äter normal stora portioner å oftast ”riktig middag” så blir de sådär å ja blir helt stinn å illamående å ont i magen som satan. Ja äter medicin varje dag (hemliga rutan) å då ja börja me den sa dom att de e viktigt att kolla upp levervärdena men när ja flytta så nekade min läkare blodprover då ja frågade efter remiss. Kan medicinen ha me detta å göra eller har jag någon invecklad matallergi? Fö de kan komma av lite va som helst tycker ja Magproblem

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2021
Hej,
Det är verkligen inte lätt att svara på vad dina symtom beror på bara på basen av det du skriver, men det känns osannolikt att det skulle bero på dina mediciner. (obs - inte omöjligt, men inte det mest sannolika heller).
Du skriver att du i största allmänhet inte har så goda matvanor, och att du för det mesta äter lite och sällan. Så då är det egentligen inte speciellt konstigt att din mage reagerar konstigt om du plötsligt äter någonting som för dig är avvikande. Men det beror förstås också på vad det är man äter.
Det bästa skulle vara om du kontaktade en hälsovårdare (om du t.ex. studerar så kan du tala med en hälsovårdare på studenthälsan, om du jobbar så kan du boka en tid till din företagshälsovårdare). Så får ni börja helt från grunden och gå igenom vad du äter och om det finns saker du borde ändra på för att undvika detta illamående. Det låter givetvis supertråkigt men det är ganska enkelt - om man vill ha en förändring så måste man vara villig att göra förändringar.
Både vid studerandehälsovården och företagshälsovården finns det hälsovårdare på plats hela sommaren, och i värsta fall får du vänta ett par veckor. Jag tror säkert att man kan hitta en lösning på problemen bara man söker lite. Och samtidigt kan du be om att få remiss till prover för att kolla upp dina levervärden, för det tycker jag skulle vara bra.
Kram,
Tessi