Svullen och tinnitus
22.11.2016
Jag har i ungefär lite mindre än en vecka haft tinnitus. Svårt att avgöra om det är i båda öronen, men isåfall är det mera i det högra, jag kan ibland känna att jag har lite lock i örat, men inga mycket. Jag är också öm under käken, kan det ha något med lymfkörteln att göra? Jag tror den är lite svullen och man känner pulsen tydligt där, tydligare än annars. Men det konstiga är att jag inte har varit förkyld eller sjuk på sistone, så förstår inte varför jag skulle vara svullen där xD Har också väldigt spända axlar, nacke och rygg, ifall det kan ha något med det här att göra. Och såklart googlade jag mina symptom, vilket man absolut inte ska göra, så nu går jag runt och oroar mig för cancer, vilket är ganska jobbigt då jag tänker på det nästan 24/7, de enda gångerna jag inte tänker på det så mycket är i skolan och då jag sover. Jag vet att det är bäst att jag går och visar upp det här och det ska jag, men först om en vecka :/ Så jag är tvungen att stå ut med det här och orostankarna i en vecka till. hejej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.11.2016
Hej,
Precis som du själv skriver så ska man ju aldrig googla några symtom för svaret man får är ALLTID att man har cancer, oavsett vilka symtom man har. Så strunta i att googla och fråga decibel istället :)
Jag tror inte att det är cancer du har. Alla gånger märker man ju inte själv av alla förkylningar, eller alla bakterier/virus som härjar i kroppen. Det är lymfkörtlarnas uppgift att ta emot de skadliga bakterierna och försöka kämpa emot dem, så det är därför lymfkörtlarna sväller. Och de kan vara svullna ganska länge efter att de aktiverats, men man skall försöka att inte klämma på dem eftersom de kan bli irriterade av det.
Så min gissning är att du fått nån liten förkylning som skulle vilja ge sig på dina öron. Det kan t.o.m. hända att du har en liten öroninflammation som orsakar ringningarna och lockkänslan, men som inte riktigt har brutit ut så att det skulle ha övergått i öronvärk. Och då är det alltså dina lymfkörtlar som har skött sitt jobb och motverkat förkylningen, och de är därför de är svullna.
Mitt förslag är att du skulle gå till din skolhälsovårdare om du fortfarande har konstiga känningar i öronen efter veckoslutet, så får hen kika i dina öron och se efter om du skulle behöva gå till en läkare och få antibiotika. Men du kan också testa med att äta t.ex. Burana under några dagar så kanske det hjälper mot infektionen och då kan den gå över av sig själv. Men lymfkörtlarna är säkert svullna ett tag till, och det är helt normalt. Det är först då de varit svullna i över en månad som det lönar sig att bli uppmärksam på det, men även då är det oftast normalt.
Så ta det alldeles lugnt.
Kram
Tessi