Tabletter
07.02.2019
Hej! På vanliga mataffärer finns det såna brustabletter ( vitamin A eller C) finns säkert andra. Om man vill få i sig alla vitaminer ska man dricka det varje dag av varje ? Eller måste man veta om man har vitamin ''brist''.. Hjälper de tabletter ens? Cecilia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2019
Hej.
På apoteket kan du köpa bra vitaminpreparat som innehåller flera olika vitaminer. Med andra ord kan jag tycka att det är onödigt att köpa brustabletter för varje enskild vitamin då du kan ta dem samtidigt, och i mer anpassade doser än de som ofta finns i brustabletter.
Fördelen med att handla vitaminer på apoteket är också att du kan fråga personalen om råd. Man måste inte ha något bristtillstånd för att äta vitaminer, men äter man mångsidig kost så får man i allmänhet i sig det mesta bara via maten. (med undantag för t.ex. D-vitamin.)
Kram
Tessi