Tampong
29.11.2021
Hej! Jag har testat använda tampong. Men jag vet inte om jag gör rätt. Det enda ordet jag kan förklara hur det känns är att det svider. Är det normalt? Jag försöker sitta, vrida och stå på alla olika sätt för att försöka få det att kännas bekvämt, men inget hjälper. Och en del av tampongen sticker ut, ska den hela vägen in så att man bara ser tråden? Desto mer jag försöker trycka och vrida på den, desto mer känner jag svidandet. Men jag vill börja ha tampong för det känns lättare att använda än binda, för bindorna låter ganska mycket och de är ganska stora. Snälla hjälp
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
30.11.2021
Hej,
Det låter som om det är torrt inne i din vagina, att det därför svider då denna kruttorra tampong kommer in. Jag rekommenderar dig att köpa de ALLRA minsta tampongerna först, som du kan öva med. Sen sätter du Klöver Vaselin på tampongens topp och försöker föra in den igen, med hjälp av lite glid från Vaselinet. Fortsätt ett tag med detta tills du känner att du bemästrar hela proceduren, och använd gärna de minsta nu den första tiden för att vänja dig steg för steg - för det behövs ofta att man tar det steg för steg! Tampongens tråd ska endast vara på utsidan, tampongen ska föras in helt och hållet, och föras så långt upp att den inte känns.
Lycka till!
Kram!
Malin