Tampong inne 12h!!!!!
01.04.2019
Hej jag har mens och blödde jätte mycket så jag köpte fom där super super nånting sak jag lag in den 16:30 eller något och skulle nog tagit ut den men somnade jag vaknade nu 04:00 eller något och tog genast bort den men sen började jag läsa om vad som kunde hända och om någon som fick tampongsjukan och dog och nu är jag livrädd och vet inte vad jag ska göra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.04.2019
Hej,
Som tur är det väldigt ovanligt att man skulle få TSS (Toxic Shock Syndrome) idag. Dagens tamponger består av ett annat material, och hygienen är i största allmänhet mycket bättre än den var förr, och än den fortfarande är på många andra håll i världen. (i västvärlden är det runt 17 fall per 100.000 kvinnor per år)
Det du bör vara uppmärksam på (och knappast skulle kunna missa heller) är om du får hög feber, yrsel, diarré eller börjar kräkas. OM detta skulle inträffa skall du genast uppsöka läkare. Men jag tror som sagt att risken är minimal. Ta hand om dig själv, drick mycket vätska och var uppmärksam på hur du mår.
Kram
Tessi