Tankar som ger panik
05.10.2019
Hej,
Jag har tänkt på en sak i och med att jag onanerat och det har skapat oerhört jobbiga panikkänslor.
Jag fantiserade om att jag lyfte upp en tjej mot väggen och hade sex med henne, sedan efteråt tänkte jag att den enda tjej jag lyft på är min mamma genom att "knäcka" hennes rygg, och då tolkade min hjärna det som att när jag tänkte att jag lyfte tjejen i fantasin mot väggen baserade jag det på att jag vet hur det är att lyfta min mamma. Det skapar så oerhört mycket ångestkänslor och det är jätteobehagligt och jag vet inte vad jag ska göra för att släppa det. Det är inte första gången en sån här situation har uppstått, det är som att jag kopplar det jag tänker på när jag onanerar väldigt starkt, som att det jag tänkte på gjorde att jag "kom". Därför skapar det här så oerhört jobbiga känslor om jag kopplar det till min mamma och jag vet inte vad jag ska ta mig till riktigt för det är så jobbigt. Jag blir så lätt orolig så fort någonting "går fel". Jag försöker bara observera tanken som kom och sedan inte ge någon större uppmärksamhet till det jag tänkte, men det skapar ändå en ångest som dröjer sig kvar i kroppen.
En annan rädsla jag har är tex ifall att jag råkat onanera till någon på en bild som sen visar sig vara under 16 när bilden togs, isåfall skulle min hjärna också reagera med panik. Vad kan jag göra så att jag inte får så jobbiga känslor av det här? För det är näst intill outhärdliga känslor verkligen.
Mvh Kalle Kalle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2019
Hej.
Tvångstankar är ju per definition inte viljestyrda, utan uppkommer och känns ångestfyllda just därför att vi inte kan skjuta dem ifrån oss. Det jag spontant undrar är om du tycker att onani i största allmänhet är någonting skamligt, eller om det är mera det att du är rädd för att tända på "fel" saker (t.ex. skräcken för sexuella tankar som handlar om din mamma eller personer som är yngre än 16 år).
Jag tror att tankarna du har uppkommer delvis för att du upplever att onani i sig är någonting skamligt, och att du då nästan för att försöka bestraffa dig själv läser in och ger fantasierna en betydelse som egentligen inte finns. Jag tror inte att du tänder på din mamma - men jag tror att själva tanken - och rädslan för den tanken - just nu har blivit så stor att du inte längre vet vad som är vad. Vad händer om du tänker tanken till slut? Jag tror nämligen inte att du skulle bli upphetsad av att fantisera om din mamma och att du lyfter upp henne, men även om du skulle bli det då är det bara en fantasi - och ingenting som gör dig till en sämre människa. Sexuella fantasier är ganska ofta orealistiska och tilltalar oss just därför att de är bara fantasier - i många fall har man ingen som helst önskan att förverkliga dem i verkligheten.
Samma sak gäller din rädsla för att onanera till bilder på personer som skulle visa sig vara "för unga" då bilden togs. Så länge du inte uttryckligen onanerar till bilder av barn så är det ofta väldigt svårt att på basen av en bild veta hur gammal personen på bilden är. Jag tycker att du skall försöka släppa kontrollbehovet över dina sexuella fantasier. Så länge det enbart pågår i ditt eget huvud så skadar du ingen. Om du tillät dig själv att slappna av så tror jag att du skulle märka att du attraheras av helt vanliga saker - d.v.s. vare sig din mamma eller väldigt unga personer. Jag tror att det är själva rädslan som har skapat problemen du upplever - inte dina fantasier i sig.
Försök att släppa dina tankar helt fria då du onanerar. Våga ta emot fantasierna som kommer - och efter det kan du släppa det - just för att de bara är fantasier och inte betyder att de är någonting som du skall genomföra i verkligheten. Känner du att du trots upprepade försök inte kan släppa saken så kan du vis hvc försöka komma i kontakt med en psykolog som kanske kan hjälpa dig. Tvångstankar kan ibland vara svåra att åtgärda - men det är inte omöjligt.
Kram
Tessi