Tinnitus
05.05.2021
Hej!
Jag har länge funderat på ifall jag har tinnitus. Jag märkte att det började ringa lite i örona sommaren 2016, och då var det väldigt störande eftersom att jag aldrig hade upplevt något sådant förut. Det var inte något speciellt som hade hänt, jag kanske bara hade lyssnat på för hög musik eller nåt. Det ringer fortfarande varje dag i mina öron, men jag märker bara av det när det är helt tyst i rummet. Jag kan fortfarande somna hur lätt som helst, bara jag inte tänker på ljudet. Hos min pojkvän hör jag det knappt, eftersom att man hör någon slags fläkt/ventilationssystem i hans rum. Jag har inga svårigheter att höra pga ljudet. Kan tillägga att jag har en väldigt hög vaxproduktion och är tvungen att spola öronen med ca 2-3 månaders mellanrum. Jag funderar bara ifall det kan klassas som tinnitus när det är så milt, och ifall det är många som har det såhär? Är det farligt? Öronen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.05.2021
Hej,
Tinnitus definieras som ett störande ljud som bara du själv kan höra, så eftersom du har upplevt det sedan 2016 så kan du nog definiera det som tinnitus. Det finns med andra ord inga krav på hur "högt" det skall låta eller hur allvarligt det påverkar en för att man skall tala om tinnitus.
I sig är tinnitus ett symtom på någonting - inte en sjukdom i sig. Däremot kan det bero på väldigt många olika faktorer, allt från hörselskador p.g.a. att man utsatt sig för höga ljud, till spända käkar, öronsjukdomar eller depression. Ganska ofta får man inte veta vad symtomet beror på. Det är förhållandevis vanligt med tinnitus, men precis som i ditt fall så är det många som vet om att de har det men att de i vardagen inte störs av det eftersom det drunknar i alla andra ljud i vår omgivning.
Om du känner att du vill kolla upp saken så kan du boka en tid till en läkare, men i sig är den inte heller farligt. Behandlingen går oftast ut på att försöka lindra besvären som uppstår, t.ex. att man hittar knep som gör att man inte störs av ljudet lika mycket (t.ex. att ha på en radio på låg volym då man skall somna om man annars störs av pipet) eller massage/avslappningsövningar för att lindra spänningar i käkar och nacke.
Tveka inte att kontakta en läkare om du vill diskutera saken, men annars är det nog bara att slappna av.
Kram,
Tessi