Tobak
24.04.2019
Hej, jag undrar varför jag får migrän när jag röker nyktert men inte när jag har druckit. När jag dricker alkohol kan jag röka 7 ciggar på en kväll utan att få migrän men om jag röker 1 cigarett nyktert får jag migrän. Varför får jag inte migrän när jag dricker och röker? Jag lider av hormonell migrän och har gjort det hela livet. Jag förstår varför jag får migrän av tobak men förstår inte varför det går bra när jag år full. ( har fått migrän 10/10 ggr när jag rökt nykter & 0/10 alkoholpåverkad)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.04.2019
Hej,
Jag kan inte ge dig något svar på varför du inte får migrän då du röker då du är alkoholpåverkad. Kanske har det att göra med att du faktiskt dricker större mängder vätska då så att din vätskebalans ser annorlunda ut, eller kanske för att du är mer avslappnad eller sover mer. Å ena sidan är det ju skönt att inte få migrän - eftersom det inte är någon höjdare, å andra sidan kan jag tänka att det kan vara ganska bra att få migrän då man röker så fungerar det som en påminnelse om att det inte är någonting man skall göra.
Sköt om dig!
Kram
Tessi