Top surgery
15.07.2021
Hur mycket kostar top surgery och testosteronbehandling? Finns det en chans att jag, som 17-årig ickebinär, skulle nekas top surgery eller teststeronbehandling, och hur sannolikt är det i så fall? (Jag vet att jag måste vänta tills jag är 18 år.) Panda

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.07.2021
Hej,
Förlåt att du har fått vänta så länge på ett svar. Det är lite svårt att få tag på experter som kan svara nu under sommaren. Men din fråga har blivit skickad till en expert, och vi kommer att lägga in svaret så for vi får det.
Tyvärr kan jag inte svara på vad behandlingarna kostar, men eftersom de sker inom den offentliga vården så kan man utgå ifrån att kostnaderna så långt som möjligt hålls så låga som möjligt för klienten.
Under utredningen som görs efter att sjukhuset har fått din remiss får man träffa både läkare, sjukskötare, psykiater och eventuellt andra professionella inom hälsovård. Deras uppgift i sammanhanget är att skapa en bild av ditt hälsotillstånd, din livssituation, vilka dina förväntningar och önskemål är inför korrigeringen o.s.v. Utredningen tar ungefär ett år. Jag kan omöjligt ta ställning till hur sannolikt det är att du skulle få behandlingen eller inte.
Försök att ta hand om dig själv på alla tänkbara sätt så länge du väntar, och då du fyllt så bokar du tid till en läkare som kan skriva remissen.
Som sagt, vi lägger in expertens svar så fort vi får det.
Kram,
Tessi