träna upp nån annan
18.10.2014
Hej, har en uppgift från skolan och det innebär att vi ska träna upp en person,(går till närvårdare) och jag skall träna upp min pojkvän att få bättre motion och bli starkare. Har ni några tips & råd åt mig så han verkligen får bättre resultat? Skulle vara så kul att jag skulle lyckas med det :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
22.10.2014
Hej!
Visst kan vi ge ett par vinkar, även om nätet är proppfullt av tips på det här. Men när det gäller nätet, så behöver man nog ha en viss källkritisk inställning och själv kunna sålla bort överdrifter av sportfanatiker, spekulationer och påstådda sanningar av entusiaster och motstridiga forskningsresultat. Det finns dock vissa sajter som sätter ära i att dels rikta sig till "vanliga motionärer" (i motsats till tex elitidrottare) och dels att bara framhålla bevisligen fungerande och välgrundande råd och förklaringar. Till exempel den svenska tidningen IForm borde höra till de mera tillförlitliga, och där fokuserar de också på hela människan, inte bara på vissa träningsformer eller dieter. Kolla tex här om vad de säger om att träna upp konditionen: http://iform.se/traning/traningsformer/sa-forbattrar-du-din-kondition
Här är några till källor som vi bedömer som tillräckligt tillfärlitliga för att du ska kunna ha nytta av dem i ditt "arbete" med din pojkväns kondition och muskelstyrka:
http://www.halsosidorna.se/Fysisktraning.htm
http://www.halsa.se/Kategori/Traning/
http://aktivtraning.se/ (den här är kanske mera för riktigt aktiva idrottare...)
http://kuntoplus.fi/
http://www.health.com/health/diet-fitness/
http://www.menshealth.com/fitness
Så, hoppas det var till någon hjälp. Minns att nykeln till att få någon att träna upp sin egen kondition och muskelstyrka är att få personen själv att VILJA göra det. Du kan inte göra det åt honom, men du kan inspirera och motivera - aldrig tvinga.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna