Två frågor kring kost
18.08.2019
Hej Decibel!
Jag har nu till hösten tänkt att jag ska börja äta lite hälsosammare för att få mera energi och må bättre. Jag har läst på en del, men när det kommer till vad man ska äta och inte äta så säger folk så mycket olika saker. Jag hoppas därför att jag kunde få hjälp med åtminstone två frågor jag har.
1. Är GI bra?
En viktig del i mitt må-bra-projekt är att jag ska skära ner på socker och exempelvis inte äta söta flingor på morgnarna och så. Jag har inget behov av att gå ner i vikt eller så, vill bara känna mig mera balanserad och inte bli så trött då blodsockret sjunker.
Jag har hört att GI skulle vara bra för just det eftersom en sådan diet ska hålla blodsockret jämnt. Men jag begriper mig inte på GI-tabellerna som jag hittar på nätet, då vissa söta saker, som Snickers-choklad, kan ha lågt GI-värde. Borde inte söta saker ha höga GI-värden?
Och är GI ens bra för folk med "normal" hälsa eller är det bara för diabetiker?
2. Vilken fisk är bra och vilken är farlig?
Jag har förstått att omega3-fetter är bra för kroppen och att man borde äta fisk flera gånger i veckan för att få i sig tillräckligt sådant. Men jag har också förstått att det i mycket av den fisk som säljs i butiken finns kvicksilver och andra farliga saker som gör att det är mer skadligt än nyttigt att äta den fisken. Så vilken sorts fisk är säker och bra att äta? Matintresserad

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
21.08.2019
Hej,
Visst ska jag försöka besvara dina frågor och du har ju helt rätt i att det ena och det andra pratas om kost. Det viktigaste är att vi utgår ifrån de kostråd som bygger på vetenskap och undviker att lyssna och läsa på många andras egna tyckande som snabbt kan uppfattas som en sanning.  I många tidningar framkommer även många myter osv. På evira.fi finner du bra råd och även på slv.se finns massor med bra info som alla bygger på vetenskap, där kan du läsa mer om allmänna kostråd men även få fram listor om fisken.
Det är ju så att fisk rekommenderas att äta några gånger i veckan och det jag kan rekommendera är att tänka på att inte alltid lunch eller middag behöver vara en fiskrätt utan t.ex. att ha fiskpålägg på kvällssmörgåsen fungerar också utmärkt. Angående fet fisk som ger oss goda fettsyror är det också viktigt att dagligen använda sig av likadan fettkvalitet på bl.a bröd och i matlagning. Rypsolja och rypsoljebaserade produkter rekommenderas främst, för hjärthälsan.
Angående GI som ju står för glykemiskt index är enligt mig ingen lista att följa slaviskt. Ha fokus på osötade fullkornsprodukter, grönsaker,rotfrukter, frukt, bär, bönor så har du ditt på det torra ☺️ ok visst ska man även ibland njuta av sk sällanmat som t.ex. choklad (eller vad man föredrar) Det gäller att hitta en balans som fungerar för dig.
Att tex byta ut söta flingor mot annat osötat är klokt och det kan ta ett tag att vänja sig men sedan går det galant. Att även alltid äta kostfiberrikt är så viktigt, det ger längre mättnad och håller blodsockret stabilt (även flera andra saker) så fyll på med de livsmedel jag räknade upp tidigare. Du kan även kolla matpyramiden, visst kan den kännas föråldrad och tråkig men den är helt uppdaterad och enkel att förstå.
Hoppas du fick den info du ville ha, fråga igen om det behövs. Minns att även små ändringar är toppen och att ändra lite åt gången är klokt. Lycka till!
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare