Underliv
11.07.2021
Hej! Några frågor om underlivet här…
För det första så går inte mitt underliv och jag ihop t.ex när jag har en bra dag så stinker hon och tvärtom och det är inte vanlig lukt det är som att något typ är ruttet det är så stark äcklig stinkande doft, är det ph värdet som är dåligt då och hur fixar man det till ” normal ” doft?
Andra: dethär med rakfinnar? Jag rakar som det står på nätet att man ska med intim schampo typ och jag har rena rakhyvlar men endå så kommer dom där rakfinnarna och det kliar sönder, några tips?
Och tredje: ännu till så kliar mina blygdläppar hela tiden och när jag kliar så blir det typ som ” skavsår ” så det tar ont och det är så jobbigt om man är ute
Hur ska jag få ett normalt underliv igen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2021
Hej,
Då underlivet luktar illa så brukar det oftast vara tecken på en infektion, och i många fall till följd av att slidans pH-balans blivit fel så att det är fel bakterier som har fotfäste där. Det är ganska vanligt att pH-värdet/bakteriefloran blir fel på sommaren, speciellt om man har oskyddat sex så att killen kommer inuti en, om man simmar mycket och ofta går omkring i våt baddräkt, eller om man använder strings eller underkläder som sitter väldigt tätt mot slidöppningen, och slutligen det att man rakar sig helt och hållet i underlivet. Men sen är det väldigt individuellt – det finns de som gör alla dessa saker helt utan problem – och de som ”missar sig” bara en gång och direkt får problem.
Jag föreslår att du börjar med att gå till apoteket och köpa ett läkemedel som heter Canesbalance. Det är 7 st små tuber med gel som du för in i slidan, 1 tub per kväll under en veckas tid. Kuren kostar runt 14 euro. Förhoppningsvis skulle det hjälpa och du skulle efter det vara fri från problem, men du skall även komma ihåg följande saker:
Om du har sex med en kille – använd kondom eller be honom att inte komma inuti dig. Spermans pH-värde är helt annorlunda än slidans och det är ganska vanligt att det kan orsaka obehagligt lukt. Så om ni har sex så använd gärna kondom och kom ihåg att både kissa och tvätta dig efteråt.
Om du är mycket på stranden så ha gärna flera baddräkter med dig så att du inte behöver sitta/ligga/gå omkring i våt baddräkt.
I bästa fall skulle du gå omkring helt utan underkläder, speciellt då du är hemma och då du sover. Det är bättre för ditt underliv och då får det andas.
Det att man rakar sig i underlivet kan också bli ett problem eftersom det lätt orsakar rakfinnar (precis som du skriver). Det innebär indirekt att det finns mer bakterier på huden och att man rör meer vis området vilket också ökar irritationen. Det är helt okej att raka t.ex. bikinilinjen men om man vill ha bort allt hår från underlivet så är det bättre att sockra sig än att raka sig eftersom sockringen i allmänhet inte orsakar några sår på samma sätt som rakningen gör.
Men börja med att köpa Canesbalance, tvätta dig i underlivet en gång om dagen (inte oftare än så och inte med tvål). OM det skulle vara så att det inte ger någon effekt alls och situationen inte blir bättre så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun så kan de hjälpa dig.
Kram,
Tessi