Utebliven mens o illamående
25.03.2016
Finns det nån anledning till detta? Jag hade mens i tre veckor och nu två månader senare så har jag inte haft mens. Jag har varit illamående nu över en vecka och är konstant hungrig men inget är gott, äter endast frukt. Jag är illamånde dygnet runt oftast mest när jag ska lägga mig eller mitt på dagen. Mina bröst är även ömma och har varit det ett bra tag, man kan se blodådrorna i bröstet. Kan inte sova, sover cirkus 3-5 timmar per natt för vaknar och har ont i magen så behöver gå på toa. Evv

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2016
Hej.
Du skriver ingenting om huruvida du har haft sex, och om det kan finnas någon risk för graviditet. Om det finns det så skall du givetvis testa dig eftersom alla de olika symtom du räknat upp kan ha att höra med graviditet, men de kan lika gärna bero på någonting annat också.
Orsaken till att dina bröst är ömma är antagligen samma som till att din mens är sen, och det kan vara allt från en tillfällig hormonell störning till graviditet. Så det utreder du lättast genom ett graviditetstest. Om testet är negativt så är det bara att vänta. Om man tidigare har haft regelbunden mens så brukar nog mensen komma igång igen av sig själv. Om den är borta mer än 6 månader så kan du gå till en ungdomsmottagning och tala med en barnmorska så får ni fundera på om du behöver träffa en läkare och bli undersökt. Men i sig är det helt normalt att mensen blir borta nån gång, det händer nästan alla kvinnor.
Dina andra symtom, illamåendet, hungerskänslorna och smärtan i magen kan också ber på graviditet, men de kan lika gärna bero på magsjuka eller på att du har ätit för mycket/för lite/fel saker. Om inte symtomen blir bättre inom en vecka så tycker jag att du skall ta kontakt till en vårdcentral och tala om saken med dem. Har du haft liknande problem tidigare? Hur fungerar det med avföringen? Vad exakt är det du har ätit under de senaste dagarna? Är du tröttare än vanligt? Har du känt dig mer frusen än normalt o.s.v.
Så jag tycker alltså att du skulle börja med att ta ett graviditetstest. Om testet är positivt så får du ju ta ställning till den saken, men då vet du ju att flera av symtomen antagligen har ett samband med graviditeten. Om testet är negativt så tycker jag att du skall följa med situationen lite, men sedan skall du nog vända dig till en läkare som får undersöka dig och kanske ordinera lite blodprov. Det kan löna sig att t.ex. kolla upp hur det står till med din sköldkörtel, men både illamåendet och smärtan är så pass allmänna symtom att det är svårt att säga någonting utan att ha undersökt dig.
Så det är bara att ta tag i saken :)
Kram
Tessi