Vad kan detta bero på?
09.07.2019
Jag undrar om det är något fel på mig för jag blir jättelätt anfodd och kan inte hålla andan alls länge, det har inte varti såhär förut har inte blivit anfodd så snabb som nu behöver springa kanske 15 meter sen kan jag kanppt andas. Jag är veldigt orilig kan det vara något farligt? Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.07.2019
Hej,
Det att du snabbare blir andfådd nu än tidigare kan säkert bero på flera olika saker, men de kanske mest självklara är att det antingen beror på din kondition eller på ditt hemoglobin.
Konditionen är en färskvara, det innebär att man mer eller mindre hela tiden måste motionera för att bibehålla samma kondition. Om man av en eller annan anledning slutar att träna så påverkas kroppen av detta, och syreupptagningsförmågan blir sämre. Med tanke på din ålder så har det också i övrigt skett stora förändringar i din kropp under de senaste åren. Så börja med att fundera över hur ofta och mycket du rör på dig, och om det har skett några förändringar i det.
En annan sak som kan ha stor påverkan är hemoglobinet i blodet, eftersom det är viktigt för syretransporten. Om ditt hemoglobin av någon anledning skulle vara lägre nu så kan det förklara varför du blir lättare andfådd. Upplever du att du även i övrigt blir trött snabbare än förr? Hemoglobinet är lätt att kolla upp, så det kunde vara en bra sak att börja med. Besök hvc och tala med en sjuksköterska, beroende på vad hemoglobinet visar och vad ni kommer fram till så kan ni sedan boka en läkartid till dig och kolla upp dina värden mer grundligt.
Jag tror inte att du behöver oroa dig, men försök ta hand om dig själv och kolla upp ditt hb.
Kram
Tessi