Varvtal på motorn
16.07.2021
Hej!
Alltid då jag nystartar bilens motor så är visaren på ca 1900 varv/minut (i neutral växel). Efter några minuter när bilen har kommit "igång" så sjunker varvtalen till under 500 varv/min när jag sätter spaken på 0/neutral. Kan det vara något fel på motorn eller beror det på solens värmestrålning?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2021
Hej,
Lite svårt att hitta experter just nu i semestertider, men en vän som har många års erfarenhet av att vara bilnörd svarar såhär: Varvtalen låter lite höga(1900) vid kall start. Men det är helt normalt att bilen som startas kall har högre varv i några minuter min går på 1400rpm i ca 1 minut, sen lägger den sig på ca 800rpm. Det är alltså frågan om ett kall start protokoll i motorns styrenheten. När motor temperaturen är över 50 grader, alltså kylarvätskan är varm så borde detta inte hända. Om det händer i alla tillfällen, dvs också när motorn är varm så kan det vara nån komponent som är sönder.
Hoppas att det gav dig svar på din fråga.
Hälsningar
Tessi och Petski