Vet inte vad jag känner
18.07.2021
Hej! Jag vet inte vad jag skall göra.. har en pojkvän som vi varit tillsammans med i några år nu, men fortfarande efter flera år kommer det i perioder att jag tänker på mitt ex som jag gjorde slut med av någon orsak. Varje gång jag t.ex. ser honom så känns det som om alla känslor jag hade för honom kommer tillbaka (ser honom mycket sällan) men iallafall. Jag älskar min nuvarande pojkvän men vet ändå inte om det är såhär det skall kännas med honom? Han är världens bästa människa, det som jag kan sakna lite grann är kanske attraktion? Allt annat är dock bra.. Men varför skall jag tänka å jämföra honom med mitt ex helatiden? Det känns som att jag övertänker allt och kanske jag fantiserar om honom? Men det är iallafall väldigt frustrerande och vet inte vad jag skall göra. Ibland känner jag dock att jag skulle vilja ta en paus från min nuvarande pojkvän för att det känns som att om jag inte älskar honom tillräckligt så är det inte snällt mot honom att vara med Han. Men ändå känns det väldigt läskigt att efter flera år tillsammans göra slut..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.07.2021
Hej,
Det du beskriver är ganska vanligt. Du skriver att ni varit tillsammans i några år nu, och med tanke på den ålder du är i så är det ganska naturligt att det känns som att du borde vara "säker" på vad du håller på med för att inte slösa tid för någon av er. Du undrar om det är rätt beslut att vara med honom och om det är så det borde kännas.
Ingen annan människa kan veta det än du själv. Det är bara du som vet om det känns värt det att vara tillsammans med honom eller om det är någonting annat du önskar dig. Det jag kan konstatera är att det är helt naturligt att man ibland tvivlar, och att man ibland måste tänka efter och analysera lite hur man känner. Det att man ställer sig de frågorna "är det det här jag vill ha" eller "skall det kännas så här" betyder inte i sig att någonting behöver vara fel. Människor är väldigt olika på den fonten. Vissa ifrågasätter aldrig sina egna känslor medan andra gör det hela tiden.
Det jag tror att kan trösta dig lite är att du inte behöver fatta något beslut om saken nu. Du kan helt enkelt följa med och känna efter. Vilka saker gör dig glad och lycklig i det förhållande du är nu? Hur skulle du uppleva samma saker om du levde ensam? VILL du se er ha en framtid tillsammans eller skulle du hellre se en öppen framtid?
Tyvärr har jag inga svar att ge dig, bara mera frågor :) Men du behöver inte känna någon stress. Ett förhållande går i vågor och det är helt naturligt att man inte är lika bombsäker hela tiden. Det betyder inte nödvändigtvis att någonting är fel.
Kram,
Tessi