Vidare studier
30.08.2021
Hej!
Jag har hört att det är lättare att slippa in till yrkeshögskolor i Lappland, stämmer detta?
Jag studerar till ungdomsledare och ska börja studera vidare till socionom eller hälsovårdare, slipper man in till dem utan gymnasie?
Jag vill till Lappland och studera för det finns så bra och optimala träningsmiljöer och har även finska som mitt första modersmål. lappland i drömmen

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.09.2021
Hej ”Lappland i drömmen”,
Roligt att du har hittat framtida studier som intresserar dig.
Antagningen av studerande till yrkeshögskola görs på basis av betygsvitsord (studentexamen eller yrkesexamen), urvalsprov, arbetserfarenhet och annat som yrkeshögskolan fastställer, exempelvis tidigare studier (detta kan variera från högskola till högskola). De studerande antas enligt yrkeshögskolans antagningsgrunder. Du kan alltså antas även om du inte har gått gymnasiet, men om du blir antagen eller inte beror på hur hård konkurrens det är om platserna. Jag har inte bra koll på om det är lättare att slippa in i Lappland, men det kan vara så att de inte har lika många sökanden som till exempel Helsingfors har, vilket gör att konkurrensen om platserna inte är lika hård.
HÄR kan du läsa mer om antagningsprocess till yrkeshögskola.
HÄR kan du läsa mer om Lapplands Yrkeshögskoleutbildningar, som t.ex. har socionomutbildning i Kemi och utbildning till hälsovårdare i Rovaniemi.
Hoppas detta hjälpte dig en bit på vägen, och lycka till!
Med vänliga hälsningar,
Patricia Donner