Vita prickar under ollonet
26.05.2021
Hej, jag har under väldigt många månaders tid haft nå slags vita prickat på ollonet på kuken. Jag är lite orolig över var detta kan vara, googlade och hittade en artikel på wikipedia om detta där det var en bild på en annan kuk som såg exakt likadan ut nästan. Minns int namnet på ”sjukdomen” men jag är helt enkelt lite orolig, har ofta ont i ena sidan av ollonet också, speciellt om jag ska runka och rör på kuken. Prickarna ser ut som små finnar typ. Fast ändå inte, de är helvita och är längst ner på ollonets övre sida. Då jag runkar använder jag aldrig glidmedel utan bara runkar utan, kan detta ha förorsakat detta? För mig låter det helt ologiskt eftersom jag runkat sen jag var 13 och är nu 17 (fyller 18 om 9 dagar) jag tvättar alltid under förhuden då jag är i duschen så dålig hygien tror jag inte att det är frågan om. Jag är oskuld också så en könssjukdom kan det inte heller vara...
Kortfattat, vad är detta? Ska jag söka läkarvård? Väldigt anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.05.2021
Hej,
På basen av det du skriver låter det som penila papler. Dessa är små hudfärgade "taggar" som kan växa runt ollonkanten. Ungefär 30% av alla män har dem i någon utsträckning. De är helt ofarliga och smittar inte. Ibland kan de påminna till utseendet om kondylom, men eftersom du skriver att du inte har haft sex så behöver vi inte oroa oss över att det skulle handla om en könssjukdom.
Det du skriver om att du ibland kan känna smärta då du onanerat tror jag att kan bero på friktionen mot just de hudområden där paplerna förekommer. Du kan testa med att använda glidmedel och se om det är någon skillnad.
Man vet inte varför vissa får penila papler, men det är ingenting som du skulle ha orsakat själv på något sätt. Paplerna försvinner inte av sig själv, men med tiden kan de bli mindre synliga. OM de stör dig och du skulle vilja få bort dem så föreslår jag att du börjar med att vända dig till en läkare på hvc. Eftersom du skriver att de tidvis orsakar smärta så är det möjligt att ingreppet skulle ersättas. I andra fall är det hos privatläkare som dessa kan tas bort men då måste man bekosta det själv.
Men som sagt, de är inte farliga och de smittar inte.
Kram
Tessi