Jag blir inte av med dallret!
02.09.2020
Jag hatar min rumpa. Asså den dallrar så mycket när jag springer och det känns jättepinigt. Jag har läst på nätet att man ska köra knäböj för att göra den fastare, men jag har gjort det i tre månader och det blir inget resultat!! Jag känner att rumpan är starkare, men jag blir inte av med dallret. Vad kan jag göra? Är sånt här genetiskt? Ingen annan tjej i min klass har lika mycket daller som jag. Snälla säg att det finns något man kan göra för att bli av med dallret.
För visst är det så att rumpan dallrar för att den är lite slapp och otränad? Eller finns det andra anledningar? Helen
FISAF/EA/APT Personal Trainer Andreas svarar

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.09.2020
Hejsan!
Jag frågade personliga tränaren Andreas om råd angående övningar som tränar rumpan, här är vad han skrev:
"Hej!
Vad kul att du har börjat löpträna och träna upp styrka, roligt eller hur? :)
Att du valt knäböj som träningsform är helt suverän eftersom den tränar hela kroppen på ett funktionellt effektivt sätt. Via den övningen stärker man främst framlår, rumpan och ryggen (bålen).
För att komplettera din träning kan du också göra marklyft och höftlyft. Speciellt höftlyft är en väldigt effektiv övning för rumpan.
Nu vet jag ej att hur mycket du har tränat och på vilken nivå. Ett lätt sätt att träna på är varannandag metoden, dvs:
dag 1 Träna
dag 2 Vila
dag 3 träna
dag 4 vila
etc.
Lätt att komma ihåg samt att kroppen hinner återhämta sig.
Det tar tid för kroppen att forma sig efter träning. Ifall du har sett en liten förändring efter 3 månaders tid, så har du ju gjort framsteg! Bra jobbat! :)
Egentligen är 3 månader en väldigt kort tid för att musklerna skall börja aktiveras. Det tar tid. Men du är ju på en väldigt god väg nu.
Nu är det bara att köra på och njuta av träningen!
Här har du övningar som tränar upp din kropp på ett hälsosamt sätt:
Marklyft https://youtu.be/-9pUGCpQtb0
Höftlyft https://youtu.be/M_ehJOUhIjk
Kettlebell Knäböj https://youtu.be/ItMc3y4roFo
Aktiv planka https://youtu.be/p36Ulbb8sHc
Stående rodd https://youtu.be/-A65xzgAHBY
Armpress https://youtu.be/vJVsGsIcaLo
Lycka till och ha de bra!"
Sen gällande att du upplever att din rumpa är dallrig så vill vi påminna om att det nog är naturligt att en rumpa dallrar mer eller mindre :) Det behöver inte nödvändigtvis betyda att den är slapp eller otränad. På vilket sätt kroppen är formad varierar från person till person och kan vara genetiskt. Liknande som att vissa människor är långa och andra korta, så kan också vissa vara kurvigare på en del områden och andra kurviga på andra områden. Huvudmotivatorn till att träna ska vara av kärlek till din kropp, så att den är stark och du har energi genom dagarna, och för att det är roligt! Dessutom tenderar vi ju mest själva se såna här saker på oss själva, mera än vi ser dem på andra. Du ser kanske inte heller tjejerna i din klass röra sig så mycket utan kläder så du kan säga säkert hur mycket deras rumpor dallrar? Och tänk - kanske finns det någon på din klass också som önskar att hon hade lika fin och fyllig rumpa som du? Det vad ens egna ögon ser när man tittar på egen kropp är sällan det som andra ser, och alla har vi våra egna osäkerheter. Därför är det bäst att försöka undvika att jämföra sig med andra, även om det inte alltid känns så lätt. Har du funderat på varifrån dina tankar kommer, att du skulle "behöva" se ut på ett visst sätt? Jag föreslår till exempel att du tar dig en snabbtitt på flödet i din sociala media, och funderar på om det där finns konton som får dig att känna dig osäker på egen kropp. Överväg att avfölja sådana konton, och prova kolla upp hashtags såsom #bodypositivity och #selfcare för att hitta konton du får feelis av. Det vi ser regelbundet i vardagen påverkar hur vi tänker och känner.
Det finns bara en som du, och det är det som gör dig så fin! När jag själv var yngre upplevde jag att min rumpa var för stor, men nu är jag bara glad åt det för det betyder att jag har mycket att skaka på när jag dansar :D
Kroppen är det fordon som ska ta oss genom livet, så ta vara på den, njut av den, använd den, och älska den <3
Ha det bra!
Kram, Kix