Jag frågor om kvinnokroppen igen
29.09.2021
Hej Tessi
Har två frågor till om detta.Kan ett samlag räka för att en kvinna ska bli med barn.? Är det svårare för en kvinna att blir med barn när hon är i år mellan 25 över 30.?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2021
Hej,
Ja, ett enda samlag kan räcka för att en kvinna skall bli gravid. Så om man inte vill bli gravid så måste man alltid använda ett preventivmedel för att vara säker. Ett avbrutet samlag (d.v.s. att killen drar sig ur innan han får utlösning) är inte en säker preventivmetod.
Vissa undersökningar säger att den optimala åldern för en kvinna att bli gravid är då hon är runt 22 år, men givetvis finns det individuella skillnader. Med stigande ålder minskar chansen att bli gravid, men man kan komma ihåg att medelåldern för att föda sitt första barn i Finland är 29,7 år, så väldigt många barn föds av mammor som är över 30.
Kram,
Tessi