Kåt?
08.11.2019
Hej!
Jag har en fråga angående kåthet, som jag SÄLLAN KÄNNER AV, Vilket liksom är mitt problem . Blir väldigt sällan ordentligt kåt, om jag blir kåt går det väldigt snabbt om och jag undrar vad det kan bero på eller hur jag kan "kicka igång" den? Blir liksom stressad övar att der inte funkar :/ Confused

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2019
Hej.
Alla människor är olika. Vissa blir lättare upphetsade än andra, och det betyder inte att någonting nödvändigtvis är fel bara för att man inte blir kåt så ofta eller så lätt. Ofta hör man om människor som går omkring och är upphetsade mest hela tiden, men det betyder inte att alla är det eller att det är så det borde vara.
För många fungerar upphetsningen så att det är bundet till en viss person, eller till den man är romantiskt intresserad av.
Jag tycker att det bästa du kan göra är att ta det lugnt. All form av stress inverkar negativt på den sexuella lusten, och ju mer du stressar över saken desto svårare blir det antagligen. Du skriver ingenting om huruvida du är i ett förhållande eller om du är/har varit sexuellt aktiv. Sexuell lust kan också variera jättemycket från en period till en annan. Om du just nu har det stressigt eller är nedstämd i största allmänhet så är det bara naturligt att det påverkar din lust.
Ge det tid. Försök att hitta sexuella fantasier som du njuter av. Rör vid dig själv och gör saker som du mår bra av. Eftersom sexualiteten är en del av hela dig som person så är också sexlusten någonting som fungerar bäst då hela du mår bra. Så börja med att sköta om dig själv så tror jag att lusten kommer.
Kram
Tessi