Är det farligt att onanera för mycket?
14.10.2021
Som rubriken säger. Jag runkade två gånger igår med ca fem timmars mellanrum. Men när jag skulle göra det andra gången kändes min kuk mer känslig. Blev rädd att det skulle hända nått, inget hände men undrar om det är nått farligt att man gör de för ofta? Bongo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.10.2021
Hej,
Nej, det är inte farligt fast man runkar flera gånger om dagen. Det som kan hända för killar är att det går som för dig, att man andra gången (eller tredje, fjärde o.s.v.) inte blir riktigt lika hård eller att det tar längre tid att bli det. Det kan också ta längre tid att få utlösning och precis som du skriver så kan penisen kännas lite känsligare. Om man onanerar (eller har sex) väldigt intensivt under samma dag så händer det också att man kan få skavsår eller huden bli irriterad p.g.a. för mycket friktion, men det är inte farligt och brukar bli bra av sig själv på några dagar.
Då det kommer till onani är det svårt att ge några siffror på vad som är "normalt". Vissa onanerar flera gånger om dagen, och andra onanerar väldigt sällan eller aldrig - allting är normalt, och det kan variera från en period till en annan för en och samma person. Ett problem skulle jag säga att det blir om onanin är det enda sättet för dig att få utlopp för dina känslor, och om det är ditt enda sätt att hantera t.ex. ångest eller ilska.
Ta det lugnt, det låter helt normalt.
Kram,
Tessi