baby penis
16.02.2014
Mitt barnbarn har en liten snopp men som jag tror inte en mickro snopp. Har tittat på den en del för att försöka konstatera om den är ok. Vill inte oroa min dotter. Om man drar ut snoppen försiktigt kan man på ovansidan se att huden är met gulvit i ett område som ett band nära penisroten kan det vara något fel? Kia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.02.2014
Hej.
Eftersom du inte skriver hur gammalt ditt barnbarn är, är det svårt att ta ställning till din fråga. På basen av ditt mail utgår jag ifrån att ditt barnbarn är ett barn, eftersom du inte skriver någonting om vad han själv anser om saken och huruvida han själv upplever att hans snoppstorlek är ett problem. Men oavsett om ditt barnbarn är ett barn eller en ung vuxen är det olämpligt för dig som mormor att undersöka hans snopp som du beskriver. Generellt kan man konstatera att alla snoppar ser olika ut, och tillväxten går olika snabbt hos olika människor. Som mormor är det inte ovanligt att man bekymrar sig över sitt barnbarns hälsa, men jag skulle föreslå att du berättade om din oro för din dotter, så kan hon i egenskap av förälder vid behov kontakta läkare.
Hälsningar
Tessi