Blödningen under förhuden råd va ska ja göra
02.08.2018
Hej jag är en kille på 14 år som precis som jag oftast brukar onanerar/runkar på kvällen. Jag brukar alltid ta det försiktigt och är väldigt rädd av mig själv så brukar ta det lugnt. Men så har jag ju mina kompisar som alltid pratar mellan dom hur dom gör, och då tänkte jag "okej borde kanske försöka mig lite på det sättet dom gör" och det har jag gjort den senaste veckan. Men jag har gjort det lite åt varj gång, och sen idag då jag började och tro att jag gjorde som dom fick en annorlunda känsla som om det skar lite lätt men tänkte" okej så det är så dom känner det" och fortsatte lite till men efter ett tag så slutade det int så väntade lite typ tog en paus. Och sen efter ett tag så såg jag en liten röd fläck på mitt ollon och började fundera om det var nåt som jag hade haft på handen eller nåt men sen efter ett tag såg jag att det blev mer, o då till nuläget då jag ser jag blöder under förhuden och som 14 åring är lite lätt osäker så tänker be om råd vad jag ska göra o inte.
Wallea0

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2018
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Det är ganska vanligt då man just kommit in i puberteten att förhuden ännu är trång, eller att den ännu sitter fast lite i ollonet. Så min gissning är att din förhud har suttit fast lite i ollonet, och att det är det som nu lossnat lite och att det är därför du blöder. Det är inte farligt och det kommer att läka alldeles fint av sig själv bara du håller huden ren.
Tvätta alla dagar med vanligt vatten och håll koll på sårområdet. Sen då såret har läkt så är det bara att leva vidare. Du skall komma ihåg att det inte finns något "rätt" eller "fel" sätt att runka, utan det du själv upplever som skönt är rätt för dig. Så bara för att andra runkar på ett annat sätt innebär inte att du måste göra så om det inte känns okej för dig. Om det gör tydligt ont att göra på ett visst sätt så skulle jag undvika att göra på det sättet, men du behöver inte heller vara orolig  - kroppen brukar nog säga till ganska tydligt om det är någonting som den inte alls tycker om.
Om du är orolig över att din förhud ännu sitter fast i ollonet eller om den är väldigt snäv så kan du försöka smörja den med olja (t.ex. kokosolja, matolja, babyolja) och försiktigt dra den bakåt och töja på den så mycket det går utan att det gör ont.
Kram
Tessi