Buld eller finne typ
11.05.2014
På undersidan av min penis har jag fått en buld typ. Det är som en finne typ men ser inte riktigt ut som en. Den är öm om man är när den. Jag har endast haft sex med en person o hon bara med mig, så ingen könssjukdom iallafall. Groffe

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.05.2014
Hej Groffe!
Högst troligen är det bara en "finne"! Eller finne är kanske inte rätt ord, men det funkar på samma sätt. Det är alltså antingen en inflammerad talgkörtel eller en inflammerad hårsäck. Talgkörtlar och hårsäckar har vi över hela huden, men på snoppen och pungen syns de extra tydligt eftersom där saknas underhudsfett, så där ser de ut som hudfärgade knottror. Men de kan täppas igen (som pormaskar) och där kan ha kommit in bakterier från huden som gör att de blir inflammerade, som finnar. Då kan de antingen ha en gul topp så att man kan se varet eller så är de mera en "underjording" som är som en knöl som ofta är röd och ömmar. De här "finnarna" uppstår på samma sätt som finnarna i ansiktet, på ryggen, på skinkorna osv, alltså främst på grund av könshormonerna i kroppen, sällan för att man inte skulle ha skött sin hygien.
Den här bölden kommer att försvinna av sig själv på någon vecka och du behöver inte göra något åt den. Om den är så öm och bultande att du inte kan gå och sitta utan smärta, så kan du nog punktera den. Men då behöver du vara supernoga med hygienen så att det inte blir värre. Ha riktigt rena fingrar och en kokt nål (steriliserad) och punktera finnen och tyng försiktigt ut varet om det går. Spraya/smörj sedan på något bakteriedödande, men sätt inget plåster eller liknande, låt det bara luftas så mycket som möjligt.
De flesta tonårskillar och -tjejer har dylika inflammerade talgkörtlar eller hårsäckar nu som då, speciellt om de rakat bort könshåret, men det är alltså inget farligt alls.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott