Finne
04.09.2018
Alltid efter min mens så får jag en "finne"liknande grejj mellan benen, inte vid slidöppningen men inte heller vid analöppningen utan lite emellan. Den e där nån da o sen far den bort igen. Äter ppillee och de gånger jag har skippat mensen så kommer den inte men då jag har haft mens så kommer den igen. :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2018
Hej.
Det fösta jag undrar över är vad du använder för mensskydd då du har mens? Om det är så att du använder binda eller trosskydd så är det kanske ganska sannolikt att det faktiskt är en finne som dyker upp eftersom det då är fuktigt och varmt och därför mer irriterande för huden. Även i övrigt är det vanligare att man får finnar just vid mensen, eftersom de hormonella förändringarna i kroppen kan ställa till det lite.
Ett annat alternativ skulle vara herpes, men då är det kanske inte så sannolikt att blåsan alltid skulle dyka upp på samma plats. Och en herpesblåsa är oftast betydligt mer smärtsam än en finne, så jag tror nog att du märker skillnad.
Om du använder binda eller trosskydd så testa att använda menskopp istället och se om det är nån skillnad. Menskoppen gör att fukten inte alltid ligger mot huden som den gör med en binda, så området andas bättre och man brukar få mindre problem med t.ex. finnar och skavsår.
Men jag tycker inte att din finne låter "farlig". Följ med helt enkelt och vid behov kan du tala med en barnmorska vid preventivrådgivningen.
Kram
Tessi