Födelsemärken/förhårdnader på snoppen
23.02.2018
Hej, har haft två "födelsefläckar" hela mitt liv. Ena på ollonet och andra på förhuden. På ollonet är det som et vanligt födelsemärke men på förhuden är det lite som en förhårdnad. Det på förhuden är lika stort som en ärta och i samma form. Det som är på ollonet är ungefär dubbelt så stort fast i oval form.
Har aldrig i hela mitt liv haft ont eller något utan bara funderat över det ett par gånger. Har aldrig hittat någon som har samma och därför frågar jag själv.
Fläckarna är brunaktiga båda två. Lukas

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.02.2018
Hej.
Födelsemärken kan man ha precis var som helst på kroppen, och eftersom du har haft dina födelsemärken hela livet så behöver vi inte fundera så mycket över det.  Olika typer av födelsemärken kan vara lite olika. Vissa är upphöjda medan andra är helt släta. I vissa fall kan huden kännas tunnare där man har ett födelsemärke och på andra ställen känns huden tjockare. Det enda man egentligen behöver göra är att följa med. Om man känner sig orolig över sina födelsemärken eller om de förändras eller kliar/blöder/gör ont så skall man visa upp dem för en läkare. Men annars gäller det nog bara att försöka tycka om sina födelsemärken, eftersom de är en väldigt unik del av dig.
Kram
Tessi