Förhud
27.04.2014
Hej under min förbud så syns det några små liknande klimpar som är typ gula jag kan tvätta bort det mesta men det kommer tillbaka och vad kan det vara

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.04.2014
Hej!
Ingen fara, det är smegma, förhudens naturliga smörjmedel. Den brukar alltså visa sig som gulvita klimpar, lite som salva som torkat typ, efter någon dag. Smegman producerars nog hela tiden, men har man inte tvättat på någon/några dagar, så bildar smegman klumpar i hudvecken. Är man otvättad för länge börjar de nog lukta och kan till och med börja irritera, så dusch var eller varannan dag med bara vatten (aldrig tvål på ollonet, då torkar det ut huden där och då måste det produceras ännu mera smegma). Läs gärna våra infosidor om snoppen, där finns massor med bra-att-veta :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott