Förhuden
09.02.2018
Hej Decibel.
Min förhud går inte att dra tillbaka riktigt hela vägen p.g.a. att strängen mellan ollonet och förhuden blir jätte spänd. Ska det vara så och kan man göra något åt det? Benjamin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.02.2018
Hej.
Du har säkert alldels rätt i din diagnos. Det är inte speciellt ovanligt att ollonsträngen är för kort, och i sig är det inte farligt. Men det kan göra ont att onanera eller ha sex - och ibland kan strängen spricka lite och börja blöda. Såret brukar läka snabbt bara man ser till att hålla penisen ren, men det är onödigt att utsätta sig själv för det obehaget eftersom problemet går att lösa.
Jag tycker att du skall kontakta hvc och boka en läkartid, alternativt kan du besöka din skolhälsovårdare och be om en tid till skolläkaren. Läkaren kan då ta ställning till om det skulle vara bäst att göra ett litet ingrepp för att lösa problemet. (Det låter väldigt dramatiskt att tänka att man skulle skära i penisen, men i verkligeheten är det inte alls så dramatiskt.) Det kan också kännas pinsamt att kontakta en läkare för en så privat sak, men läkare möter unga män med detta problem ganska ofta, så det är inget konstigt alls med det. Det är ett problem som går att lösa ganska enkelt, bara man vågar ta upp saken.
Så ring hvc, så har du ett problem mindre sen :)
Kram
Tessi