Förhuden sitter fast
11.07.2018
Hej hej. Min förhud sitter fast i ollonet på hela min vänstra sida. Den sitter fast en bit ner på ollonet och det gör så att jag får ganska ont när jag drar tillbaka förhuden långt bak. Jag har sätt några andra sökare som fått svaren att förhuden är tillfälligt fast och att det lossnar efter ett tag. Men jag TROR inte att min förhud är "fastklistrad" på ollonet. Jag tror att den har vuxit fast eller nått. Men i är inte säker. Detta gör mig orolig inför framtida sex, att det ska göra ont. Vad är det som jag ska göra. Känns pinsamt att berätta för mina föräldrar. Behövs operation??? Orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.07.2018
Hej!
Det är inte alls någon ovanlighet att delar av förhuden sitter fast i ollonet, alltså ordentligt fast. Vi får frågor hit till Decibel om det varje vecka (eller om trång förhud osv). Och det behövs bara ett enkelt litet ingrepp av en läkare för att fixa det. I bästa fall går det med lokalbedövning, ett snitt och något stygn och läker på några dagar. Så ta och ring din lokala hälsostation och förklara vad det är frågan om. Du kan be om en manlig läkare om du vill. Det är bra att få det fixat nu, både ifall du ännu skulle växa lite och för att du ska kunna ha sex och självsex smärtfritt och smidigt.
Kram, Liselott