Förhudsproblem & frågor
27.10.2020
Hej!
Jag är 16 och jag har fortfarande inte lyckats att dra ned min förhud. Jag har mina misstankar om vad det kan bero på.
För det första skulle jag villja konstatera att mitt ollon är V Ä L D I G T stort i förhållande till min penis. Jag har ingen lång penis heller, kanske 7cm (har inte mätt)...
Är detta normalt för en 16-åring?
I alla fall - jag får inte ner min förhud. jag misstänker att det kan bero på att min sträng är för kort. Personligen tror jag inte att det handlar om trång förhud.
Förra året när jag var 15 lyckades jag få ner förhuden men jag fick knappt upp den igen och fick panik. Jag skulle inte villja påstå att det gjorde ont men det var svårt att få upp den. Sedan dess har jag inte riktigt vågat pröva att dra ner den igen.
Är detta normalt för en 16 åring? Ska jag fortsätta vänta att det händer ”något” (villket jag redan gjort sedan kanske 12-års ålder) eller vad ska jag ta mig till?
Kan man ha samlag utan att dra ned förhuden? Kan man ha skyddat samlag utan att få ner förhuden? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.11.2020
Hej,
Oavsett vad problemet är, om det beror på att ollonet är stort, strängen är för kort eller förhuden för trång så tycker jag att du borde uppsöka en läkare och diskutera saken. Det är synd att det inte har gjorts någonting åt saken redan tidigare, eftersom det är någonting som en hälsovårdare borde fråga upp vid varje hälsogranskning. Men alltid är det inte så lätt att veta vilka förhudsproblem som kommer att lösa sig av sig själv.
Det finns egentligen ingen undersökning om vilken penisstorlek som är normal för killar i din ålder, just därför att det kan variera så väldigt mycket. Vissa har utvecklats klart i din ålder, medan andra knappt har kommit in i puberteten. För vuxna finländska män är genomsnittsstorleken ca 14 cm, men allt mellan 9-19 cm anses helt normalt. Och därmed inte sagt att man skulle räknas som avvikande om man är större eller mindre än så heller.
Huvudsaken skulle vara nu att du bokade en tid till antingen din skolläkare eller en läkare på hvc som kunde ta ställning till om någonting behöver göras och isåfall vad. Med tanke på den ålder du är i så skulle det vara viktigt att man kan dra förhuden helt tillbaka över ollonet eftersom det annars kan vara svårt att hålla rent - vilket kan leda till infektioner eller irritation. Och i det skede det blir aktuellt med sex tillsammans med en partner så är det också en stor fördel om man inte behöver fundera på den saken utan att det fungerar.
Så boka en tid och gå och tala om saken. Jag vet att det kan kännas genant att ta upp en sån sak med en främmande människa, men du kan vara helt säker på att du inte är den första. Problemet är inte alls ovanligt och det går att lösa.
Kram
Tessi