Fråga om penis och sex!
25.10.2020
Hej decibel!
Jag undrar om min penis möjligen är färdig växt? Jag fyller snart "** år" (se infon) och min penis är vid fullt stånd endast runt 12-13cm, och det känns på något vis allt för kort typ.. Har aldrig haft sex, har liksom aldrig varit på massa fester och sånt, men tiden närmar ju sig tills att man kommer ha sex för första gången. Mitt största bekymmer för sex är då längden på min penis, är 12cm för kort? Det känns liksom att bruden kommer tycka den är skitliten, aja det blev en lång text men ville uttrycka mig lite.
Tacksam för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2020
Hej,
Det är jättesvårt att veta om du har vuxit klart, eftersom jag inte vet hur du ser ut i övrigt, hur lång du är och hur din pubertetsutveckling har sett ut i största allmänhet. Men inte alla killar har utvecklats klart i den ålder där du är.
Jag kan tänka mig att om man jämför sin penisstorlek med de man ser i porrfilmer så får man lätt uppfattningen att man är för liten, men medelstorleken för vuxna mäns penisar i Finland är runt 14 cm, och allt mellan 9 och 19 cm anses helt normalt. Det är inte heller alltid fördelaktigt att ha en stor penis eftersom flera sexuella aktiviteter (t.ex. oralsex och analsex) helt enkelt är svårare att genomföra med en stor penis.
Så jag tycker inte att du skall oroa dig över din storlek, för du är inte onormal på något sätt. Och sist och slutligen så definierar det inte hur bra du är i sängen, eller hur du kommer att vara som partner. Huvudsaken då man har sex är inte att man som kille har ett stort organ (lika lite som det för tjejer definieras av storleken på bröst eller slidöppning) utan att man ser sin partner och vill tillfredsställa hen.
Tro på dig själv och på ditt eget värde, så kommer du att dra till dig en person som också ser det och är intresserad av hela dig. Det säger sig själv att om en relation endast handlar om sex så ökar kraven på att personen skall vara byggd på ett visst sätt, medan om det är en relation där man värdesätter även annat än sexet så är de fysiska kraven inte lika avgörande.
Slappna av :)
Kram,
Tessi