Fundersam!
11.04.2017
Hej! Jag undrar en sak,jag vet att ollonet är jättekänsligt som om man t.ex rör det med fingret så tar det lite sjukt.Men jag undrar hur man kan ha sex då utan att det tar sjukt om ollonet är så känsligt,jag undrar alltså om det tar sjukt att ha sex istället för att det är skönt och hur det känns isåfall?
Tack i förhand för svaret!:) Beundrare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.04.2017
Hej.
Som du vet så är alla killar olika, vilket innebär att även könsorganen är det. Vissa killars ollon är mer känsliga än andras. Ibland kan ollonet, precis som du skriver, vara så känsligt att det gör rent ont att vidröra det. Ibland händer det ihop med att man t.ex. har haft trång förhud och att ollonet därför har varit väldigt skyddat. I sig betyder det alltså inte att någonting är fel fast ollonet är väldigt känsligt. (undantaget är isåfall om ollonet är irriterat, t.ex. till följd av att man tvättat sig med tvål eller har någon infektion, men då brukar det märkas på att ollonet är rött eller huden irriterad.)
Det går att träna upp sitt ollon lite så att det är mindre känsligt. Då kan du t.ex. testa att dra förhuden tillbaka så att ollonet utsätts lite mer för fria luften. Du kan försöka ha ollonet bart inuti dina kalsonger, men om det känns för obehagligt så kan du börja med att låta ollonet vara framme t.ex. då du står i duschen. Du skall inte plåga dig själv, utan endast göra det till den grad du själv tycker att det känns bekvämt.
Det kan också vara en god idé att använda nån sorts glidmedel då du onanerar, antingen ett "riktigt" glidmedel från butiken eller apoteket, eller nån form av glidmedel som du hittar hemma (matolja, babyolja eller kokosfett). Detsamma gäller då du har samlag. Glidmedel gör att friktionen blir lite mindre och att det förhoppningsvis inte gör ont. En kondom kan också bidra till att minska friktionen på själva ollonet så att beröring inte känns smärtsamt. Det är någonting du kan testa och "öva" redan nu, innan det är aktuellt att ha sex med en partner.
Försök att ta lite i taget och att börja tillvänja ditt ollon vid beröring och frisk luft, så tror jag att det kommer att ordna sig.
Kram
Tessi