Hår på penis, borde jag oroa mig?
21.01.2016
Hej, har under en längre tid nu haft hår på penisskaftet, alltså ända upp mot ollonet, vi snackar inte lika tätt som runt om och på pungen men ändå mer hårstrån än vad jag vill ha där, kanske 20 stycken runt hela skaftet, kan tänka mig att det är ganska above average även om det är normalt med hår på penisen, något tips på hur jag tar bort dom smärtfritt och snabbt?
- Rakning gör det stubbigt och tror inte så många gillar det.
- Att noppa med pincett gör så förbaskat ont och tar så lång tid
Några tips? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2016
Hej.
Hmm.. Det är väl som du skriver, lite above average. Inte onormalt - men inte jättevanligt heller. Jag är egentligen inte övertygad om att du behöver ta bort hårstråna alls, jag menar de skadar ju inte någon, och stubb är precis som du säger knappast någon succé (vare sig för dig eller för en eventuell partner.)
Tyvärr kommer jag inte på någon annan vettig metod att ta bort hårstråna än med pincett. Jag förstår att det är smärtsamt men om de trots allt inte är mer än ca. 20 stycken så tror jag nog att det skall gå. Du kan försöka med att gå i duschen först så är huden lite varmare och mer elastisk och då kanske det gör aningen mindre ont. Men visst känns det säkert ändå. Jag tror inte att du skall använda några hårborttagningskrämer på just den delen av kroppen eftersom de antagligen mest skulle irritera huden och sedan leda till stubb i allafall.
Så mitt förslag är nog dessvärre att antingen lida och plocka med pincett eller att acceptera dina hårstrån. Om du accepterar dem så kommer nog din partner också att göra det.
Kram
Tessi