hjälp?
25.06.2021
Hej! Jag har nu i typ 2 månader haft något som liknar en hård finne på botten av snoppen. Den är hudfärgad och jag har inte haft sex så en könsjukdom kan det inte va. Vad är detta och ska jag söka vård??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2021
Hej,
Det är inte så lätt att veta vad det är bara på basen av det du skriver, men eftersom du inte har haft oskyddat sex så tycker jag att du kan ta det lugnt och följa med.
Huden på penisen är sällan helt slät och det är helt normalt att det finns knottror och upphöjningar här och där. Det beror på att det inte finns något underhudsfett på penisen, så alla hårsäckar och talgkörtlar både syns och känns på ett helt annat sätt än på andra ställen på kroppen. Min gissning är att "finnen" du känner är en inflammerad hårsäck eller talgkörtel. Det är inte farligt och det kommer att läka av sig själv. Du behöver inte göra någonting annat än följa med.
Håll området rent och torrt och följ med. Jag tror inte att det finns någon anledning till oro.
Kram,
Tessi