hjläp
18.04.2018
Hej jag är 14 år. och jag svetas mycket under armana fast jag inte gör något fysiskt. Är det för puberteten, kan man göra något mot det jag tycker det är jätte iriterande och jag använder deodorant anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.04.2018
Hej.
Det är helt normalt att man börjar svettas mer under puberteten. Till viss del går det över, och till viss del vänjer man sig vid det.
Det viktigaste är att man tvättar sig alla dagar under armerna med tvål och vatten, och att man använder deodorant precis som du skriver. Det finns också specialdeodoranter som man kan köpa på apoteket om man upplever att svettningen går helt överstyr, men de är ganska starka och ibland irriterande för huden. De flesta deodoranter som säljs i butiken är även antiperspiranter, vilket innebär att de innehåller ämnen som gör att man svettas mindre. Använder man en deodorant som bara innehåller parfym så börjar man lätt lukta svett ändå. Deodoranterna som säljs på apoteket har en starkare antiperspirant som då håller en torrare under armarna.
Jag förstår om det känns jobbigt, men det är ingen katastrof. Försök börja med att tvätta dig och använda deodorant/antiperspirant, och om den du har känns otillräcklig kan du testa med en från apoteket.
Kram
Tessi