Hur märker man?
05.12.2017
Hej! Jag har undrat en sak ett tag nu, nämligen hur man märker att ens penis börjat växa? För att jag vet ju att det är ju inte så att du vaknar en morgon å har världens största penis. Så min fråga är helt enkelt hur man märker när ens penis börjar växa/börjat växa?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2017
Hej,
Nej, du har alldeles rätt i att man inte vaknar en morgon med världens största penis, utan det sker gradvis, och i helt olika takt för alla killar. Vanligen går pubertetsutveckligen till så för killar att det är testiklarna och pungen som förändras innan själva penisen. Du kan alltså märka att dina testiklar blir större, och att huden på pungen blir lite lösare och rynkigare, och ändrar färg lite.
Sen då testiklarna har vuxit en del så brukar också penisen göra det, och under tiden får man även mer hår runt penisen.
Så för att svara på din fråga så tycker jag att du skall försöka hålla lite koll på dina testiklar, för det kan vara lättare att märka förändringen på dem innan själva penisen har börjat växa. Det är också utvecklingen av testiklarna som i sin tur gör att pensen börjar växa, så penisen står oftast stilla så länge testiklarna gör det.
Försök att ha tålamod, det ordnar sig nog.
Kram
Tessi