Imporens orsakad av porr
22.09.2016
Hej!
Jag misstänker att jag lider av porrimpotens eftersom jag har svårt att få stånd när jag ska ha sex med min flickvän. Det är inte det att jag inte skulle vara attraherad av henne (för det är ja verkligen) utan att jag bara inte har någon lust för att göra det. Jag har läst att man kan bli av med detta genom att inte kolla porr eller anonera på några månader. Jag undrar om det inte finns något snabbare sätt att bli av med problemet och går det att ha sex med sin flickvän fast man försöker bli av med problemet? Tack i förväg .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.09.2016
Hej.
Jag tycker att du skall börja med att försöka att inte göra så väldigt stor sak av det. Porrimpotens är inte någon verklig diagnos, utan mera ett fenomen. Det innebär inte att det inte skulle vara ett riktigt problem, men det innebär att det inte nödvändigtvis finns några "medicinska" regler för hur det fungerar. Hur lång tid det tar att bli kvitt problemet är inte så lätt att svara på, det är nog knappast någon generell regel heller utan antagligen helt individuellt - som de flesta psykiska grejer.
Du gör säkert rätt i att ta det lugnt med porrtittandet. Försök att ta det lugnt, och känna efter hur du har det med din egen lust - inte den lusten som väcks genom porr utan den lust du har till din flickvän. Porr kan vara en alldeles bra krydda om man känner att man behöver det ibland - men det är ju nog det egna, "riktiga" sexlivet som skall vara själva huvudmåltiden. Så till att börja med tycker jag inte att du behöver sätta någon tidsgräns på någonting alls, utan börja med att ta det som det kommer - då du och din flickvän VILL ha sex, så gör ni det, och om ni inte vill ha sex så låter ni bli.
Bara för att man har det lugnare på sexplanet ett tag betyder inte att relationen är sämre, eller att det alltid kommer att vara så. Många blir rädda då de märker att de har en fas då de är mindre kåta, men lika överraskande kan lusten komma tillbaka, bara man inte gör för stor sak av det. Och skulle det vara så att ni skall ha sex, båda känner sig upphetsade - men att du då tappar ditt stånd så gör det ingenting - då får du helt enkelt bestämma dig för att just denna gång är det flickvännen som skall stå i fokus och så får du hitta något annat sätt att tillfredsställa henne på istället medan ni väntar på att ditt stånd skall återkomma. Det finns ingen anledning att krypa ihop i en boll och tro att sexlivet är över - det är bara just nu.
Det viktigaste just nu är att du/ni inte tar någon stress utan gör det ni har lust med, då ni har lust. Det kommer nog att ordna sig. Om du inte ser att det skulle ändra på ett par månader så får du skriva in pånytt.
Kram!
Tessi