Kan snoppväxten försenas
06.01.2018
Hej nu är det så att jag är orolig över min kuk storlek är 16 år och min kuk är 13,5 cm lång har jätte mycket komplex för det och undrar om den kommer växa mer. Har hört att snoppen kan växa till 18-20 år lite mer för vissa. Har hår på alla ställen där man ska ha även på bröstet fick även skäggväxt ungefär när jag fyllde 16 vilket jag har hört kommer sent i puberteten. Men detta tar kol på mig om jag ändå är snart ute ur det då kommer inte snoppen växa mer eller? Har också lagt märke till att min snopp har växt 0,5cm på ett halvår så den står ju inte still men jag är fortfarande rädd. Bär jag även var mellan 11-12 så opererade jag kuken för jag hade så jävla ont i kuken men dem hittade inget problem. Men har även funderat på om kroppen fokuserar på att läka ärret först och sedan ”goes back to normal” alltså att det liksom skjuter upp växten av kuken på grund av att det måste läka ärret först så kanske det skjuts upp. Kanske låter helt sjukt men har även vart en fundering i mitt huvud.
Tror ni att min snopp har växt klart? Och kan det bero på operationen jag gjorde som liten? Att det kanske växer lite till? Orolig kille

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.01.2018
Hej Orolig kille!
Precis som du hört, så kan snoppen växa ända upp i 20-årsåldern, även när största delen av puberteten redan är avklarad. Så det finns alltså nog en möjlighet att den växer lite till.
Men vet du vännen, du är redan över medeltalet för längden på snoppar. I en jättestor medicinsk undersökning av över 15.000 män i hela världen kom man fram till att medellängden för penis i eregerat tillstånd (med stånd) är 13,1 cm och i slakt tillstånd 9 cm. Så du har inte alls någon liten snopp! Du kanske har fått för dig det genom att se på porrfilmer och liknande, men snopparna i dem visar alltså inte hela sanningen. Det påstås att 19 cm är typ minimilängd för manliga skådespelare inom porrindustrin, vilket ju nog lätt kan göra att vanliga killar får för sig att det är minst så lång som en snopp ska vara. Men du är alltså av medellängd! Och det är bra. Jag svarade tidigare idag på en lite liknande fråga som din, så jag ska kopiera in lite förklaringar därifrån (även om vi vanligtvis inte brukar copy-pejsta):
"För det tredje så är stora snoppar ganska overrated rent biologiskt. Det finns en föreställning om att större snoppar skulle vara mera tillfredsställande för tjejer, men det är nog en fördom som har sin grund i porren. Inom porrindustrin så är "minimilängden" hos de manliga skådelspelarna 19 cm - vilket alltså inte alls motsvarar den stora massan män i världen. Det är säkert för att det ska synas bra, men minns samtidigt att de kvinnliga skådespelarna dels är vana med stora don och dels får de betalt för att njuta. Porr är ju bara underhållning, ju. Rent fysiskt, så är faktiskt meddeldjupet på en slida i upphetsat tillstånd (när hon är kåt) bara 15 cm och i normalläge 10 cm. Det betyder alltså att allt över 15 cm kan kännas obekvämt eller till och med göra ont. Visst är slidan enormt töjbar, det ska ju ändå komma ut en bebis med huvudomkrets på 35 cm i medeltal genom den. Men det betyder ändå inte att stora snoppar är sköna, speciellt inte när de stöter mot cervix (livmodermunnen i inre änden av slidan). Det är en smaksak dessutom, vissa tjejer gillar stora snoppar, andra blir bara rädda att de inte ska rymmas in och att det ska göra ont.
För det fjärde, så är det inte storleken som spelar roll, utan vad du kan göra med din snopp! 13 cm räcker mycket väl för att tillfredsställa en tjej av den enkla anledningen att till och med ett lillfinger kan räcka för att ge en tjej orgasm - bara hon är upphetsad nog före, och då är förspelet a och o! Se, sexuell upphetsning sitter mycket mer mellan öronen än mellan benen, så om man känner sig sexig, har lust, partnern har gjort en massa som är skönt osv, så anpassar sig slidan till donet. Slidan kan alltså krama ihop sig väldigt tight om det behövs, och då räcker alltså ett lillfinger för att det ska vara jätteskönt. Och som sagt är det mycket viktigare hur du använder händerna och munnen och vad du säger och hur du får henne att känna sig än hur många centimeter du har. När du fattat det har du alla chanser att bli en bra älskare.
Så bekymra dig absolut inte för din längd, och börja verkligen inte skaffa hem några penisförlängare eller något. Minns att alla de där produkterna är skapade för att tjäna en massa pengar på mäns komplex och dåliga självförtroende, så gå inte i deras fällor! Du duger alldeles precis som du är. Minns också att sex överlag är något vi alla ska lära oss, det är inte en instinkt vi föds med utan en lång inlärningsprocess, en upplevelse och upptäcktsresa. Alla är vi nybörjare i början."
Slutligen om eventuell ärrvävnad: Om du är orolig för hur snoppen utvecklas med tanke på operationen i barndomen, så är det ingen dum idé att be en läkare kolla upp att allt ser ut att växa som det ska nu när snoppen utvecklas. Det är ju bara som en uppföljning efter operationen, inget att skämmas över. Men troligen är allt lugnt och utvecklas precis som dina gener är förprogrammerade till :)
Kram, Liselott